تلویزیون میکرو LED چیست ؟

میکرو LED دربرابر مینی LED؛ کدام‌یک فناوری انقلابی بعدی در تلویزیون‌ خواهد بود؟
میکرو LED و مینی‌ LED از فناوری‌های پیشرفته در نمایشگرهای تلویزیونی هستند که در نسل بعدی محصولات، احتمالا استفاده‌ی گسترده از یکی از آن‌ها را شاهد خواهیم بود.

تلویزیون میکرو LED چیست

شکل- تلویزیون میکرو LED چیست

میکرو LED دربرابر مینی LED؛ کدام‌یک فناوری انقلابی بعدی در تلویزیون‌ خواهد بود؟


دنیای تلویزیون همیشه پر از اصطلاح‌ها و مخفف‌های گوناگون بوده است. اخیرا محصولات بازار به‌گونه‌ای شده‌اند که تصور حضور در دنیای پر از حروف الفبا را داریم. OLED ،QLED ،HDR ،HDTV ،HDMI ،ARC ،eARC و بسیاری از اصطلاح‌های مخفف دیگر توضیحاتی هستند که در شرح مشخصات تلویزیون‌های امروزی دیده می‌شوند. به‌هرحال، چنین اصطلاح‌هایی وجود دارند و احتمالا به‌زودی، نمونه‌های جدید دیگر نیز متولد خواهد شد. دو اصطلاح جدید قطعا در آینده‌ای نزدیک بیش‌ازپیش به گوش کاربران خواهد رسید: MicroLED و mini-LED.

احتمالا با نگاهی اولیه به اصطلاح‌های مینی LED و میکرو LED، تصور می‌کنید با مفاهیمی مشترک روبه‌رو هستید؛ اما این اصطلاح‌ها دو نوع نمایشگر متفاوت را برای تلویزیون نشان می‌دهد. در این مطلب ، مشخصات و تفاوت‌های نسل جدید فناوری‌های نمایشگر را توضیح خواهیم داد و نقش آن‌ها در شکل‌دهی آینده‌ی دنیای تلویزیون را بررسی خواهیم کرد.
میکرو LED چیست؟
در تعریف ساده، میکرو LED به فناوری تابشی گفته می‌شود که روندی شبیه به نمایشگرهای OLED یا Organic Light Emitting Diode دارد و هریک از پیکسل‌ها به‌صورت مجزا و منحصربه‌فرد روشن می‌شوند. درواقع پیکسل‌ها در فناوری‌های مذکور، به نور پس‌زمینه نیازی ندارند. از بزرگ‌ترین مزیت‌ها در نمایشگرهای تابشی می‌توان به قابلیت نمایش رنگ مشکی با کیفیت چشمگیر اشاره کرد. وقتی یک پیکسل در چنین نمایشگرهایی استفاده نشود، هیچ نوری منتشر نمی‌کند؛ درنتیجه، حسی از سیاهی شبیه به جوهر به کاربر منتقل می‌شود.

تلویزیون میکرو LED چیست


نمایشگرهای میکرو LED درمقایسه‌با OLED دو مزیت اصلی دارند. در نمایشگرهای مذکور، LEDها درمقایسه‌با OLED می‌توانند با نور بسیار بیشتری روشن شوند؛ درنتیجه، وقتی تاریکی و نور سیاه با نوردهی خارق‌العاده‌ی پیکسل‌های دیگر ترکیب می‌شود، کنتراستی مثال‌زدنی را شاهد خواهیم بود. اکنون این سؤال مطرح می‌شود: «microLED چقدر از OLED پرنورتر است؟» پنل‌های OLED نوردهی حداکثر هزارنیتی و پنل میکرو LED نوردهی حداکثر پنج‌هزارنیتی ارائه می‌کند.

پنل‌های میکرو LED علاوه‌بر نوردهی بسیار زیاد، می‌توانند با پنل‌های مشابه خود ترکیب شوند و هیچ محدودیتی هم در تعداد پنل‌های متصل‌شده به‌هم وجود ندارد. با ترکیب پنل‌ها، می‌توان از محدودیت ابعاد اینچ در نمایشگر خارج شد و حتی تلویزیونی در ابعاد فوت تولید کرد که رزولوشنی ۱۶K و حتی بیشتر داشته باشد.

درحال‌حاضر، بزرگ‌ترین تلویزیون OLED در ابعاد ۸۸ اینچی عرضه می‌شود. شرکت‌های متعددی ازجمله ال‌جی و سونی و سامسونگ، در حوزه‌ی تولید نمایشگرهای microLED به‌طور جدی فعالیت می‌کنند؛ البته فعلا فقط سونی و سامسونگ به مرحله‌ی فروش چنین پنل‌هایی رسیده‌اند.
مینی LED چیست؟

نمایشگرهای مینی LED به دسته‌ی تلویزیون‌های LED تعلق دارند که اعضای دیگر آن تلویزیون‌های معمولی LED و QLED هستند. نمایشگر مینی LED از فرمولی شبیه به تلویزیون‌های دیگر بهره می‌برد. نور پشتی LED منبع روشنایی اصلی را فراهم می‌کند و سپس، نور از ماتریس LCD می‌گذرد و فیلترهای متعدد نوری تصویر نهایی نمایشگر را نشان می‌دهد.

تفاوت مینی LED با نمایشگرهای مرسوم LED در تعداد نورهای پس‌زمینه‌ی LED دیده می‌شود. تلویزیون LED معمولی برای نوردهی پس‌زمینه احتمالا از چندده یا چندصد LED استفاده می‌کند. در miniLED، شاهد کاهش ابعاد LED و افزایش تعداد آن‌ها به هزاران عدد هستیم. دلیل این رویکرد هم در افزایش کنتراست دیده می‌شود که روشنایی بیشتر و رنگ سیاه عمیق‌تر را به‌همراه خواهد داشت.

نمایشگرهای مینی LED با به‌کارگیری تعداد بیشتری LEDهای کوچک، کاهش نور پنل را بیشتر کنترل می‌کنند که در تاریک‌کردن کامل بخشی از نمایشگر اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر LEDها به‌اندازه‌ی کافی کوچک باشند، می‌توان با آن‌ها تلویزیون LED با رنگ سیاهی به جذابیت OLED یا حتی microLED تولید کرد. ترکیب نمایشگر مذکور با نور و رنگ بهینه‌سازی‌شده که حاصل فناوری کوانتوم دات است، محصولاتی در دسته‌ی QLED ایجاد می‌کند که در کیفیت تصویر با OLED برابری می‌کنند.
درحال‌‌حاضر، شرکت‌های متعددی در حوزه‌ی تولید نمایشگرهای مینی LED فعالیت می‌کنند؛ اما فقط TCL تلویزیون‌هایی با این فناوری تولید کرده و فروخته است. درادامه، دو فناوری تعریف‌شده را در حوزه‌های متنوع با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.
ابعاد

همان‌طورکه قبلا گفته شد، محدودیت ابعادی در تولید تلویزیون‌های microLED وجود ندارد. سونی محصولات میکرو LED خود را با برند CrystalLED تولید می‌کند و موفق شده نمونه‌ای با ۱۷ فوت قطر (۲۰۴ اینچ) تولید کند که کیفیت ۱۶K ارائه می‌کند. ژاپنی‌ها هنوزهم می‌توانند به‌راحتی و با اضافه‌کردن پنل‌های میکرو LED بیشتر، ابعاد تلویزیون خود را افزایش دهند.

تلویزیون‌های miniLED همان محدودیت‌های ابعادی تلویزیون‌های سنتی LED را دارند. درواقع آن‌ها را می‌توان حداکثر هم‌اندازه با بزرگ‌ترین تلویزیون‌های OLED کنونی تولید کرد. محدودیت ابعادی چنین نمایشگرهایی آن‌ها را در فاصله‌ی بسیار زیاد از تلویزیون‌های غو‌ل‌پیکر microLED قرار می‌دهد. محدودیت تلویزیون‌های LED و miniLED به‌‌دلیل تعداد LEDها نیست؛ چون آن‌ها را می‌توان به‌ تعداد نامحدود استفاده کرد. ماتریس LCD که در تلویزیون‌های این‌چنینی استفاده می‌شود، محدودیت اصلی را ایجاد می‌کند. درحال‌حاضر، بزرگ‌ترین تلویزیون LED جهان را سامسونگ تولید کرده که در سال ۲۰۱۳، به‌عنوان تلویزیون UHD با ابعاد ۱۱۰ اینچ معرفی شده است.

تلویزیون میکرو LED چیست

برنده: میکرو LED
قیمت

درحال‌حاضر، تلویزیون‌های microLED فقط برای کاربران متمول مناسب هستند. چنین تلویزیون‌هایی آن‌‌قدر گران‌قیمت هستند که نه سامسونگ و نه سونی، قیمت رسمی آن‌ها را در وب‌سایتشان اعلام نمی‌کنند. سیاست آن‌ها نمادی از این اصطلاح معروف است: «اگر قیمت کالایی را می‌پرسید، توان خرید آن را ندارید». البته می‌توان قیمت احتمالی تلویزیون‌های میکرو LED را به‌طورکلی تخمین زد. قیمت تلویزیون CrystalLED سونی با رزولوشن ۱۰۸۰P و ابعاد ۱۲۰ اینچ ۱۸۰ هزار دلار خواهد بود که درصورت تمایل برای خرید نمونه‌ی ۴K، باید ۷۰۰ هزار دلاری بپردازید.

تلویزیون‌های مینی LED قیمتی نزدیک و تقریبا برابر با دیگر نمونه‌های LED در بازار دارند. حتی برخی اوقات در‌مقایسه‌‌با آن‌ها با ابعاد برابر، قیمت ارزان‌تری هم از نسخه‌های قدیمی دارند. TCL اولین تلویزیون‌های مینی LED خود را در سال ۲۰۱۹ و با قیمتی ارزان‌تر از دوهزار دلار برای نسخه‌ی ۶۵ اینچی معرفی کرد.

TCL در CES 2020 چند مدل تلویزیون جدید miniLED رونمایی کرد که آن‌ها را Vidrian Mini LED نامیده است. Vidrian پنل‌های مینی LED را روی صفحه‌ی نازک شیشه‌ای قرار می‌دهد که درنهایت، نمایشگری نازک‌تر را با نوردهی بیشتر و رنگ سیاه عمیق‌تر تولید می‌کند. مدل‌هایی که به فناوری مذکور مجهز باشند، قیمت گران‌تری دارند؛ اما به‌هرحال بازهم مینی LED قیمتی عادلانه‌تر از میکرو LED خواهد داشت.

تکنولوژی های جدید تلویزیون

برنده: مینی LED
روشنایی و عمق رنگ سیاه و کنتراست

در مشخصات کیفیت تصویر، حتی فناوری پیش‌گامی همچون مینی LED تلاش می‌کند فاصله‌ی پنل‌های LED و QLED را با OLED کاهش دهد؛ البته هنوز نمی‌دانیم در این تلاش چقدر موفق خواهد شد.
تلویزیون‌های OLED و microLED با توانایی نوردهی پیکسل‌به‌پیکسل، مزیت بسیار زیادی درمقایسه‌با پنل‌هایی ارائه می‌کنند که روی تمامی پیکسل‌ها کنترل ندارند. به‌علاوه روشنایی مثال‌زدنی در پنل‌های میکرو LED، کنتراست آن‌ها را درمقایسه‌با پنل‌های مرسوم، بسیار بهتر نشان می‌دهد.

برنده: میکرو LED
دسترسی‌پذیری

چنین مقایسه‌ای پاسخ بسیار روشنی دارد. اگرچه ازلحاظ تئوری امروز می‌توان تلویزیون میکرو LED خرید، قطعا باید در دسته‌ی افراد بسیار ثروتمند باشید تا چنین وسیله‌ای را به خانه‌ی خود اضافه کنید. تلویزیون‌های مینی LED ازلحاظ دسترسی‌پذیری درمقابل تلویزیون‌های میکرو LED قرار می‌گیرند و اکنون با برند TCL به بازار عرضه می‌شوند. سونی و ال‌جی تاکنون نمونه‌های اولیه‌ی مینی LED را به‌نمایش گذاشته‌اند؛ درنتیجه، سلطه‌ی TCL بر بازار جدید عمر زیادی نخواهد کرد. البته این شرکت به‌‌‌عنوان شروع‌کننده و اولین تولیدکننده‌ی بازار، برتری نسبی خود را تا آینده‌ی نزدیک حفظ خواهد کرد.

تلویزیون میکرو LED چیست

برنده: مینی LED

مینی LED و میکرو LED دو فناری جذاب و جدید نمایشگر در سال‌های پیش‌ رو هستند که قطعا روی صنعت تلویزیون تأثیر خواهند گذاشت و شاید تلویزیون بعدی شما به یکی از فناوری‌های مذکور مجهز باشد؛ البته احتمالا اکثر کاربران از مینی LED استفاده خواهند کرد. علاوه‌بر دو فناوری اصلی که در این مطلب معرفی کردیم، فناوری دیگری به‌نام QD-OLED در نمایشگرها وجود دارد که با ترکیب QLED و OLED متولد شد. تلویزیون‌هایی که شاید با چنین فناوری تولید شوند، قیمتی بسیار گران‌تر از مینی LED و البته ارزان‌تر از microLED خواهند داشت.

source

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم